Tidslinie
1921
Født Agnes Rasmussen Bille den 19. august 1921 som den midterste af tre børn; storesøster Ingrid og lillebror Rikard. Hun brød sig aldrig om navnet Agnes og da hun som meget ung gik på tegneskole fik hun kælenavnet Troll, som hun tog til sig.
Familien flyttede til Slagslunde på Sjælland i 1923.
Født den 19. august 1921 i Tandrup i Nordjylland
1930´erne
Ungdom og tidligt voksenliv
Efter 7 års skole kom Troll ud at tjene, som man gjorde dengang. Men det var ikke nogen succes, og hvordan hun fik overtalt forældrene til, at hun kunne starte på Tegneskole i København, vides ikke. Det må have været kontroversielt, at lærer Billes datter cyklede til Stenløse for at tage toget til København for at gå på tegneskole. Familien var indremissionsk.
1940´erne
Uddannet på Kunstakademiets Malerskole og Grafiske skole under professorerne Kræsten Iversen og Aksel Jørgensen. Debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1945 med maleriet “Præstens røde køer”.
Se udstillingskatalog
Le Cannet i Sydfrankrig
I 1947 bliver hun gift med arkitekt Torben Riisager og sammen flytter de til Le Cannet i Sydfrankrig i 1947 og bliver der til 1948. Datteren Nana bliver født i 1949.
Kunstakademiet, debut som maler og de første udstillinger
1950´erne
Et liv fyldt med familie og børn
1950’erne blev Troll Billes mindst produktive periode som kunstner. Hun var husmor, tog sig af sine to piger, født i 1949 og 1953, hvilket også ses i motiverne for den periode: det daglige liv med børn og familie. I 1954 mistede Troll og Torben en af tvillingepigerne, Helena, som havde været syg siden fødslen. Hun blev 10 måneder og havde været indlagt og opereret mange gange i sit korte liv. Det er påfaldende lidt, vi kan aflæse omkring denne sorg og svære periode i Trolls billeder/tegninger/andet.
Det var også i den periode, hun lavede udkast til en børnebog, som dog aldrig blev sat i produktion. I 1954 var Troll Bille en del af Charlottenborgs Forårsudstilling.
Læs mere om døtrenes liv med Troll
Citat fra avisomtale i 1965, Berlingske Tidende, i forbindelse med udstilling i Bachs kunsthandel, Gammel Strand 36 i København om tiden 1945 – 1950`erne:
Jeg debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling 1945, hvor jeg derefter var med nogle gange. På Charlottenborg lavede jeg en samling litografier, og sammen med nogle kammerater deltog jeg i udstillinger i Malmø, Gøteborg, Stockholm og Helsingfors. Så rejste min mand, Torben Riisager, og jeg til Cannes; jeg for at male, og han med masser af arbejde på sin tegnestue dernede. Alt dette ligger langt tilbage, og tiden indtil nu er gået mest med at tage mig af vores to piger. (…) ”
1960´erne
Begge børn gik nu i skole, så der igen blev mere tid til at male og ikke mindst udstille flere steder: Bachs Kunsthandel, Gentofte Rådhus, Charlottenborgs Forårsudstilling og Herning Kunstmuseum. Det var også i 1960’erne at Troll begyndte at lave billedtæpper. I et interview med Stavanger Aftenblad i 1977 fortalte hun, hvordan hun kom i gang med de malede billedtæpper:
” (…) Jeg skulle lave nogle plakater for en organisation og fandt ud af, at stof og stoffarver var morsommere at arbejde med, end pap. Denne udtryksform passede mig meget bedre og jeg synes, at det jeg laver på stof, også er bedre kunst. På stoffet føler jeg mig meget mere fri. Det gik op for mig, at det traditionsbundne lærred bandt mig. Her boltrer jeg mig i farver og figurer, i abstraktioner og figurer. Jeg er ikke bange for noget.
For det meste laver jeg skitser, tegninger, men også grafik, og så overfører jeg idéen på stoffet, hvor motivet får et helt andet udtryk.
Nogle af tæpperne applikerer jeg også lidt på. På denne måde bliver der mere spænding i billedfladen. (…)
Kunstnerisk opblomstring med malede billedtæpper
1970´erne
En aktiv udstillingsperiode med billedtæpper
Der blev mere tid til at male og til udlandsrejser. Billedtæpperne udviklede sig til at blive mere maleriske end blot syede tæpper. Flere udstillinger i bl.a. Kunstindustrimuseet i København og Kunstforeninger rundt om i landet samt i Norge.
Vinplukkerrejse til Rhônedistriktet i Frankrig, 1971
I eftersommeren 1971 rejste Troll sammen med datteren Nana og en lille gruppe venner til Frankrig for at plukke vindruer. Det var 21 dage med hårdt arbejde, en lille løn og meget lidt fritid. Nana fortæller:
“Troll fik meget ud af turen. Hun nød gensynet med Sydfrankrig og samværet med andre plukkere, som hun tegnede igen og igen. Efter hjemkomsten til Danmark blev indtrykkene til utallige akvareller og bl.a. vægtæppet ”En åndsvag piges vidunderlige verden”, se ovenstående foto af billedtæppet. Pigen var i familie med ejerne af vingården og arbejdede også med i marken.” (Nana, datter)
Udstillinger i denne periode: Kunstindustrimuseet i Bredgade, København, udstillingen ”Liv og Død” med 17 billedtæpper, 1973. Desuden Holstebro Kunstforening, Herning Seminarium, Fyns Stifts Kunstmuseum samt Stavanger og Bergen Kunstforeninger.
1980´erne
Troll Bille vendte efter en lang periode med malede billedtæpper tilbage til billeder på lærred, nu med akryl. Mange rejser bl.a. i forbindelse med stipendier til San Cataldo, Amalfi, Italien. Hendes mand gennem 40 år, Torben Riisager, døde i 1987.
Troll Bille begyndte herefter som tegnelærer hos FOF København og fortsatte med dette til sin død.
Rejse til Zambia
Troll Bille besøgte i 1986 og 1989 datteren Nana i Zambia, hvor hun var udsendt af Mellemfolkeligt Samvirke. I 1986 i Lusaka fulgte hun datterens arbejde på et kvindeværksted i et slumkvarter:
“Troll besøgte mig der og nød at tage med mig på arbejde, hvor hun sad og tegnede kvinderne og deres børn. Når hun koncentrerede sig om at få ligheden frem, stirrede hun meget intenst på modellen. Det kunne godt skræmme især børnene, som jo voksede op i et samfund, hvor troen på ’witchcraft’ er dybt forankret. Så børnene løb nogle gange skrigende væk.” (Nana, datter)
I 1989 besøgte hun igen datteren, som nu boede langt fra civilisationen i et randområde af en nationalpark:
“Vi boede et sted, hvor en å løber ud i en flod. Troll færdedes frem og tilbage over åen, og hun sad og tegnede træerne og landskabet i det hele taget. En dag kom hun tilbage og sagde, at hun havde følt, at der var nogen i buskadset tæt på hende, og hun var blevet urolig. Nogle af arbejderne gik ud og undersøgte det og fandt friske løvespor, og det viste sig, at nogen også havde set løven. Der er et billedtæppe med løven og også flere små fedtfarve tegninger med samme løve.” (Nana, datter)
Udstillinger i perioden: Ribe Statsseminarium, TV-byens kunstforening, Arbejdernes Landsbanks kunstforening, Novos Kunstforening, København, Holmeagerskolen, Greve, Lyngby Kunstforening, Novos kunstforening, Bagsværd, Frederikssund Sygehus og Blaagaard Seminarium.
Akryl på lærred, udlandsrejser og flere udstillinger
1990´erne
Den mest aktive periode som maler
Primo 1990’erne fik Troll Bille konstateret kræft. Hun blev radikalt opereret og håbede, hun havde lagt kræften bag sig. Men efter blot tre år vendte den tilbage, og hun vidste, der ikke var mere at gøre, og at hendes horisont var kort. Måske netop derfor blev denne periode den mest aktive som maler. Samtidig med at hun underviste på FOF, nød at være Mormor og rejste en del.
Sidste udstilling var på Kastrupgårdsamlingen ”Den gang i Afrika” i 1993.